Menu EN

S360MAG

24 January

2018’de İş Dünyasında Sosyal Sorumluluğa Dair 5 Öngörü

Sosyal girişimlerin 2018 yılında tam anlamıyla bir patlama yapması bekleniyor. 2018’de sosyal girişimler ve onların dünyada ve iş çevrelerinde yaratacağı olumlu kazanımlara dair beş öngörü şu şekilde sıralanabilir:

1. Blok zinciri teknolojisi sosyal sorumluluk raporlamasını kökten dönüştürebilir

İş dünyası, Fair Trade’den (adil ticaret) B Corp olmaya kadar her biri farklı bir bağımsız belgelendirme kuruluşu tarafından sunulan çeşitli sertifikaların peşinde. 2018’de blok zinciri teknolojisi, kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) değerlendirmesi ve şirketlerin çevresel, sosyal ve yönetişim (ÇSY) politika ve davranışları temelli sürdürülebilirlik ölçümünde devrim niteliğinde dönüşümler getirebilir. Blok zinciri teknolojisi, daha doğru bir sosyal ve çevresel performans değerlendirmesinin önünü açan kapsamlı ve isabetli bir tasdikleme yolu sunabilir. Halihazırda Motive Ventures isimli bir start-up, “Goodchain” adını verdikleri ve benzer işlevi olacak bir blok zinciri sertifikasyon teknolojisi üzerinde çalışıyor.

2. Tüketiciler sosyal sorumluluk üzerinden değerlendirilebilir

Teknolojinin bireylerin çevresel ve sosyal etkilerini değerlendirmenin önünü açmasıyla, 2018’de sertifikalandırma, kurumsal dünyanın ötesine geçebilir. Bir tüketici olarak gelecekte çeşitli konularda reyting alacak olmamız çok muhtemel. Bu başlıklar bireysel enerji tüketiminden alternatif ulaşım kullanımına, hayırseverlikten gönüllü faaliyetlere ve hangi şirketlerin ürün veya hizmetlerini tükettiğimize kadar geniş bir aralıkta yer alabilir. Bireylere bildirilecek değişken ve şirketlerle hükümetler tarafından “oyunlaştırılmış” bir skor ise çeşitli amaçlara hizmet edecek: egoların okşanması, sürdürülebilir eylemlerin cesaretlendirilmesi ya da indirim ve kampanya gibi davranışı temel alan ödüller… Şu anda benzer bir sistemin prototipi Çin hükümeti tarafından hazırlanıyor.

3. Kâr amacı gütmeyen kuruluşların, kâr amacı güdenlere benzemesi muhtemel

Kârlılık kaygısı olan sosyal girişimlerin yükselişiyle kâr amacı gütmeyen kuruluşların iş yapma şekillerinin değişeceğini öngörmek yanlış olmayacaktır. Sosyal girişimler, kâr amacı gütmeyen kuruluşlardan beklenen pozitif çevresel ve sosyal etkiyi yaratıyorlar. Bir misyonu odağına alan bu inisiyatifler, bağımsız ve gönüllü çabalardan etki yatırımına uzanan bir yelpazede bulunuyor. Vakıflar, küresel bağlamda bakılırsa, giderek daha özerkleşiyor ve kendi projelerini sürdürmek için kâr amacı gütmeyen kuruluşları es geçerek devam ediyor. Bireyler aynısını kitlesel fonlama ve kitle çalışması inisiyatifleri ile halihazırda yapıyor.

4. Kuruluşlar taraf seçecek ve yatırımlarını buna göre yapacak

Şirketlerin, kamunun gözünde önemli konularda mücadeleci tavır takınarak mevcut “marka aktivizmi” trendini büyütmesi öngörülüyor. Aynı zamanda, sosyal ve çevresel değişimi gözeten start-up’lara etki yatırımı yaparak daha üstü kapalı bir formda aktivizmi de sürdürecekler. Halihazırda Patagonia, TOMS ve Chobani gibi şirketler kendi ana faaliyet alanları dışındaki start-up’lara etki yatırımı yapıyor ve çevresel, sosyal ve finansal anlamda sermaye getirisi hedefleyen start-up’lardan hisse satın alıyorlar. Bu yatırımlar, şirketlerin sosyal ve çevresel anlamdaki beyanları ile aynı hizada duruyor. Aynı zamanda markalarının erişim alanlarını genişleten, yeni fikirleri ve iş birliklerini kuluçkaya yatıran ve riskleri ana faaliyet alanı ve ürün yelpazesinin ötesine alarak çeşitlendiren akıllı hamleler olarak da yorumlanılabilir.

5. Kadınların sosyal girişim ekonomisinde yükselişi sürecek

Amaç odaklı girişimler ve sosyal teknolojinin piyasaları değiştiren etkilerinin birleşimi kadının piyasadaki konumunu güçlendirecek. #MeToo hareketinin de etkisiyle 2018 yılında kadınlara dair büyük ve ölçülebilir kazanımlar ivmelenecek. Toplumda kadını güçlendiren ve şirketleri işyeri politikalarında kayda değer değişiklikler yapmaya, cinsiyet ayrımlarını kapatıp üst yönetim ve yönetim kurullarında eşitliği sağlama iten bir hareket giderek daha etkin olmaya başladı. General Motors, yönetim kurulunda %50 kadın oranına ulaşan ve CEO’su kadın olan büyük şirketler arasında dikkate alınması gereken bir örnek olarak gösterilebilir.

PAYLAŞ: