Menu EN

S360MAG

16 December

Tipsiz Gıdalar Devri

Gıda atıklarının önüne geçmeyi planlayan bir anti-atık aktivisti yarattığı kampanya ile ABD’deki gıda devlerinin ve tüketicilerin atık konusuna yaklaşımını ve taze ve yenilebilir durumda olmasına rağmen sadece şekli ve görünüşü sebebiyle çöpe atılan gıdalar konusundaki önyargıları değiştirmeyi hedefliyor. Jordan Figueiredo “Ugly Fruit & Veg” isimli sosyal medya hesapları üzerinden her gün meyve ve sebzelerin görüntüsünü düzenlemek üzere çıkarılan yasalar çerçevesinde çöpe atılacak ürünlerin fotoğrafını paylaşıyor. Her fotoğraf için aynı zamanda bir hikaye yazan Figueiredo böylece ABD’de yıllık çöpe atılan dokuz milyon kg ve tüm dünyada israf edilen 1,3 milyar ton tüketilebilir gıdaya dikkat çekmek istiyor. Bu kapsamda hareket başladığı günden bugüne, içinde Whole Foods'un da bulunduğu yedi üst düzey market ile anlaşmış. Walmart ve Target gibi büyük firmaların dikkatini imza kampanyaları ile de çeken Jordan, iki şirketten de pilot çalışmalar için olumlu dönüş almış.

Gıdalar için katı görüntü standartları 2009 yılına dek AB yasaları ile korunuyordu. Örnek vermek gerekirse, birinci sınıf salatalıkların sadece 10 dereceden fazla olmayan bir eğimle bükümlü olanlarının satışına izin veren yasalar yürürlükteydi. Yasaların esnetilmesi ile marketler de estetik standartlarını azalttı ve böylece satılan yiyecek skalasını artırdı. Hareketi takiben Fransa'daki üçüncü en büyük süpermarket zinciri France Intermarché, AB içinde çöpe atılan 300 milyon tona dikkat çekmek için bir farkındalık kampanyası başlatıp farklı şekilli ve estetik normlara uymayan meyve ve sebzelerin reklamını yaptı. Kampanya ilk gününde 1,2 ton biçimsiz meyve ve sebze sattı.  

Anti-atık hareketi sonucu değiştirilen AB yasaları tüketicilerin atık konusunda fikirlerini etkiledi ve toplumsal desteği artırdı. Örneğin Fransa, marketlerin taze veya bozulmuş ancak satılamamış ürünlerin atılmasını yasaklayarak bu şekildeki ürünlerin değerlendirilmesine destek verdi. Danimarka son 5 yılda gıda atıklarını yüzde 25 azaltırken, İtalya 12 milyar € değerinde gıda atığının yardım derneklerine bağışlanmasını zorunlu hale getirdi. Avustralya’da ise özel bir şirket, sadece sebze ve meyvelerin işlenmesi ile oluşan suyu satmak üzere AquaBotanical adı altında yeni bir şişelenmiş su markası oluşturdu. Bir ton atığın işlenmesi ile 800 litre su elde edeceğini söyleyen suyun yaratıcısı hem atıklara hem de biçimsiz olduğu için tercih edilmeyen gıdalara farklı bir geri dönüş şekli yaratmayı planlıyor. En büyük oyuncak şirketlerinden Hasbro ise çok ünlü olan Patates Kafa oyuncağının yamuk bir versiyonunu yaparak atıklara ve sıra dışı şekilli gıdalara dikkat çekmeyi hedefliyor.

PAYLAŞ: