Menu EN

S360MAG

5 August

Daha Sürdürülebilir Yolculuk Yapmak İstemez Misiniz?

Dünyanın, 17.000’den fazla güneş hücresi sayesinde başka enerji kaynağı kullanmadan çalışan ilk uçağı olan Solar Impulse, bazı dönemlerde bakıma alınmasından doğan gecikmelerle 15 aydan uzun süredir toplamda 40.000 kilometreden fazla yol yaparak Dünya’nın etrafındaki dönüşünü tamamladı. Solar Impulse, hiçbir yakıta ihtiyaç duymadan uçuşunu tamamlama kapasitesine sahip bir uçak. Buna bağlı olarak, uçağın teoride yakıt almak için durmasına gerek olmadığından aralıksız bir uçuş gerçekleştirmesi bekleniyordu. Fakat pilotlar André Borschberg ve Bertrand Piccard, kendileri için zorlayıcı olan uçuşta toplamda 16 noktada durmayı tercih ettiler.

Kokpitte tek bir pilot için küçük bir yerin bulunması, dönüşümlü çalışan iki pilotun uzun uçuşlarda sadece yirmişer dakikalık dinlenme zamanlarının olması gibi zorluklara rağmen turun tamamlanabilmesi için Solar Impulse ekibi özveriyle çalıştı. Kısa mesafeli uçuşlarda gözlemlenen bu başarının yanında mevcut güneş ve enerji verimliliği teknolojileri ile yaratılabilecek oldukça fazla fırsat bulunuyor. Pilotlardan Piccard, on yıl içerisinde güneş enerjisi kullanımının kısa ve orta mesafeli uçuşlarda artacağını düşünüyor.

Solar Impulse liderliğindeki bu hareket gün geçtikçe büyümeye devam ediyor; Airbus 19 koltuktan oluşacak elektrikli bir uçak dizaynı üzerinde çalıştıklarını ve NASA’da küçük bir elektrikli uçak projeleri olduğunu açıkladı. Proje ile yalnızca uçaklarda değil, aynı zamanda ulaşımda, konutlarda ve enerji tüketen tüm ürünlerde teşvik edici bir değişim yaratılması amaçlanıyor.

Çevre Koruma Ajansı (EPA), güneş ve elektrik enerjisi ile çalışan uçakların dışındaki ticari uçakların, motorlarından salınan egzoz gazlarının iklim değişikliğine sebep olması ve halk sağlığını tehdit etmesi nedenleriyle emisyonları azaltacak yasal düzenlemeler yapılacağını açıkladı. Küresel ulaşım sektöründeki emisyonların %11’inden, büyük ticari uçakların sorumlu olduğu göz önüne alındığında bu büyümenin 2050 yılında %50 oranında artmış olması bekleniyor. Hava taşıtlarına yasal düzenlemelerin getirilmesi, Obama’nın Paris İklim Anlaşması gereğince 2050 yılına kadar sera gazı emisyonlarını 2005 yılındaki %28 seviyesine çekme hedefi için gerekli adımlardan bir tanesini oluşturuyor. EPA’nın arabaların ve kamyonların sera gazı salımlarını azaltacak standartlar getirmesinden sonra gelecekte üretilecek herhangi bir hava taşıtı motorunun da iklim ve halk sağlığına zarar vermemesi amaçlanıyor. EPA’nin verilerine göre Amerikan üretimi olan uçaklar, dünya genelinde ticari hava taşıtlarının yarattığı sera gazı salımlarının %29’undan sorumlu iken EPA ve Sivil Havacılık Organizasyonu (ICAO) işbirliği ile getirilecek standartlarla birlikte 2028’den sonra üretilecek yeni nesil ve üretim aşamasında olan hava taşıtlarının ve ticari hava taşıtlarının sebep olduğu karbon emisyonlarını düşürmesi ve değişimi destekleyen bazı ülkelerde fosil yakıtların kullanımını %4 oranında azaltması bekleniyor. 

PAYLAŞ: