Menu TR

S360Mag

29 January

“Greenwashing” ya da “Greenwash” nedir?

“Aklamak” hepimizin bildiği mecazi bir sözcüktür. Temize çıkarmak, suçsuzluğunu ispatlamak anlamlarına gelir. Genel kullanımına baktığımızda anlam kaymasına uğradığını da söyleyebiliriz. Örneğin “aklamak” kelimesinin çağrıştırdığı anlamla ilgili bir oylama yapacak olsak; eminim çoğunluk kelimenin olumsuz bir anlam çağrıştırdığını söyler.

“Greenwashing” ya da “Greenwash” tıpkı “aklamak” gibi bir tarif olup; şirketlerin ürün, hizmet, vizyon, misyon ya da stratejilerinden bahsederken bilinçli ya da bilinçsiz olarak kullandıkları çevresel açıdan masumiyet ispatlama yöntemidir. Aslında bir bakıma aklamaktır, fakat beyaz yerine yeşile boyalı bir fırça kullanılmaktadır.

“Greenwashing” bir şirketin çevresel etkilerini azaltmaya yatırım yapmaktansa kendisinin “yeşil” olduğundan bahseden reklamlara yatırım yapmasıdır. Yeşile boyalı egzoz dumanı, üstünde çimenler bitmiş bir uçak ya da çiçeklerle bezenmiş bir bacadır.

Tabii büyük resim her zaman bu bahsettiklerimiz kadar belirgin olmayabilir ve bazen, bazı durumlarda “greenwashing” sizleri de aldatabilir. Karşınıza kendisinin “yeşil” olduğundan bahseden ne gelirse gelsin eğer içinizde bir şüphe uyandırıyorsa ilk önce onun inandırıcılığını sorgulayın. Sonra hemen internette araştırın. Hangi şirkete aitse şirket ismi ve yanına “çevre” ya da “sürdürülebilirlik” yazıp Google’da aratın. Kendinizle tartışın, çevrenizle tartışın, sömürülmeyin.

Emre Salkım

SHARE: