Menu TR

S360Mag

25 December

Yeşil Badana: Dikkat! Bunları Hiçbir Yerde Denemeyin

Yeşil badana şirketlerin iletişim kampanyalarında sıkça düştükleri bir hata. Özellikle gıda sektöründe sertifikaların çeşitliliğine ve sürdürülebilir tarımın giderek artan önemine rağmen, şirketler reklamlarında ve ürün ambalajlarında yeşil badanaya başvurmaktan kaçınmıyorlar. 

Gelin, somut küresel örneklerle yeşil badanayı keşfe çıkalım: 

Tyson - Yumurtadan Çıkmadan İlaçlanan Tavuklar

Amerikan et üreticisi Tyson 2007 yılında tavuklarını %100 Antibiyotiksiz etiketiyle pazarlamaya başladı ancak kısa süre sonra Tyson tavuklarının henüz yumurtadayken aşılandığı ortaya çıktı. Tüketicilerin hayal kırıklığı bir yana, Tyson antibiyotiksiz tavuklarının reklamını yapmak için milyon dolarlar harcamıştı. Markasına karşı yürütülen kampanyaya yanıt olarak Tyson beklenmedik bir hareketle konuyu mahkemeye taşımaya karar verdi. Aldatılan tüketici olsa da Tyson avukatları tavuklarda kullanılan ilaçların antibiyotik olmadığını, bu nedenle markanın “%100 Antibiyotiksiz” etiketini kullanmaya devam edebileceğini belirttiler. Neyse ki, mahkeme Tyson'ı haksız buldu ve ABD Tarım Departmanı (USDA)‘nın tanımına göre iyonoforun anitbiyotik kategorisine girdiğini öne sürerek Tyson'ı etiketlerinden bu ibareyi kaldırmaya zorladı. 

Kraft - Mısır Gevreklerinin Kutusuna Aldanmayın

ABD'de oldukça popüler olan mısır gevrekleri “%100 doğal” ve “doğal liften üretilmiştir” etiketleri ile sağlıklı bir kahvaltılık alternatifi olarak pazarlanıyor. Genellikle kutuların üzerinde yeşil renkler ve buğday resimleri ağırlıklı olarak kullanılıyor. Kraft da bunu uygulayan şirketlerin başında geliyor. Ne var ki, kutuların üzerinde Kraft'ın genetiği değiştirilmiş mısır kullandığı yazmıyor. Diyelim ki mısır gevreğinizi çoğu insan gibi sütlü tercih ediyorsunuz, o zaman Kraft'ın sütünün büyüme hormonu enjekte edilen ineklerden geldiğini bilmenizde de fayda var. 

Kanada Somonu - %100 Çiftlikten

Kanada, doğal olarak akarsularında yetişen somon balığı ile tanınır (belgesellerde gördüğümüz akıntıya ters yüzerken, boz ayıların pençesine takılan somonlar) fakat 2010 yılında somon balığının doğallığı ülkede krize yol açtı. Bu kriz,  Fisheries and Oceans Canada'nın çiftlikte yetiştirdiği somonlar için organik sertifikasına başvurmasıyla çıktı. Living Oceans Society ve Blue Ocean Institute gibi doğal hayatı koruma örgütleri bu başvuruya karşı çıktılar. Bu gibi ciddi sertifikaların gerçekten doğal ürünler üretmeyen şirketlerce kullanılmasının hem standartları bozacağını hem tüketicileri yanılgıya düşüreceğini belirttiler ve şirketi yeşil badana ile suçladılar. Karşı çıkılan sertifika sistemi, kafes ve kimyasal kullanımına ve doğada yaşayan balıkların çiftlik balıklarına yem olarak verilmesine izin veriyordu. Sonuç olarak standart kabul gördü ve balık çiftlikleri üretim yöntemlerine rağmen organik sertifikası almaya başladılar. 

Coca-Cola - Yeşil Şişeler Ne Kadar Yeşil? 

2013 yılında Coca-Cola, PlantBottle şişesini tanıttı ve %100 çevre dostu ambalaja sahip olduğu duyurdu. Danimarka tüketici ombudsmanının yaptığı araştırma, şişelerin aslında kısmen çevre dostu olduğunu ortaya koydu. Benzer şekilde, doğal tatlandırıcılar ile şekerlendirilen düşük kalorili ürünleri Coke Life'ın şişeleri yeşil renkte üretilmişti. İlk olarak Arjantin ve Şili'de piyasaya sürülen yeşil ambalajlı kolanın ürünün tasarımı ve reklamları da yeşil badanaya yakın bulunduğu için bazı aktivist organizasyonların tepkisini çekti. Uzmanlar ayrıca bu yeni kolanın da hala çok fazla şeker içerdiğini -bir çocuğun günlük şeker ihtiyacının ¼'ünü- bildirdiler. 

SHARE: