Menu TR

S360Mag

17 April

Oxfam’ın Küresel Gıda Şirketlerini Değerlendirdiği “Behind the Brands” 2015 Listesine Göre Unilever En Sürdürülebilir Gıda Şirketi

Behind the Brands,  Oxfam’ın 2013 yılında başlattığı, büyük gıda ve içecek şirketlerinin ürünlerini tüketicilerine, bu şirketlerin tedarik zincirleri hakkında bilinçlendirmeyi amaçlayan bir kampanya. Oxfam, her sene Forbes’un belirlediği sıralamaya göre en büyük 10 gıda ve içecek şirketi için bir puanlama tablosu oluşturuyor ve bu tablo ağırlıklı olarak bu şirketlerin özellikle gelişmekte olan ülkelerden tarımsal kaynak sağlarken nasıl politikalar yürüttüğüne, gıda güvenliği ve gıda bağımsızlığı konularına nasıl yaklaştıklarına odaklanıyor. 

Oxfam, Mart ayında Behind the Brands skor tablosunun 2015 sürümünü yayınladı. Buna göre; listeye giren 10 şirket Nestle, PepsiCo, Unilever, Mondelez, Coca-Cola, Mars, Danone, Associated British Food (ABF), General Mills, Kellogg’s. Tabloda yer alan puanlar aşağıdaki gibi: 



“Behind the Brands” Skoru Nasıl Hesaplanıyor? 

Skor tablosunda her biri eşit ağırlık sahibi 7 adet tema bulunuyor:

1.       Şirket düzeyinde şeffaflık

2.       Çiftçiler

3.       Tarım işçileri

4.       Kadın tarım işçileri

5.       Toprak

6.       Su

7.       İklim 

Değerlendirmede kullanılan göstergeler ise aşağıdaki gibi:

1. Farkındalık: Şirket belirtilen tema ile ilgili sorunlara karşı genel bir farkındalık gösteriyor ve bu sorunları anlamak ve çözmek için projeler üretiyor mu?

2. Bilgi: Şirket belirtilen temayla ilgili ölçümler, tahminler ve raporlar hazırlıyor ve bunları paylaşıyor mu?

3. Sorumluluk üstlenme: Şirket belirtilen temayla ilgili tedarik zincirinde olan sorunlara karşı taahütlerde bulunarak, yükümlülük altına giriyor mu?

4. Tedarik zinciri yönetimi: Şirket tedarikçilerinin uyması gereken bazı standartlar koyuyor mu?

Bu yıl Behind the Brands listesinde gördüğümüz kadarıyla Unilever, birinciliği Nestle’nin elinden almış durumda. 8 şirket 2014’teki total skorlarını daha yukarıya taşıyabilirken, Danone ve Coca-Cola ise bu konuda göreceli olarak daha az başarılı. Birleşik Krallık kökenli ABF %30’luk skoru ile listenin son sırasında yer alırken, en alttaki diğer üç şirket olan Kellogg’s, Danone ve General Mills ise Unilever’in skorunun yarısını bile elde edemiyor. Danone’un kadın tarım çalışanlarını desteklemedeki düşük puanı ise dikkat çekici.

Kampanya müdürü Monique van Zijl, “Oxfam ve destekçilerinin iki yıldır süren baskıları sonucu, büyük gıda şirketleri sonunda doğru yoldalar ancak problemler daha yeni başladı. Şirketler şu anda daha yeni ve etkili projeler için kendilerini daha da çok adamalı. Ancak bu şekilde milyonlarca küçük ölçekli çiftçi ve tarım işçisi için gerçek değişim başlamış olacak.” diyor ve ekliyor “Şirketlerin listedeki alanlardan elde ettikleri puanlar çiftçiler için en az düşük seviyede. 6 şirket bu konuda özellikle kötü bir performans gösteriyor ve hala şirketlerin çoğunluğu tedarik zincirlerindeki çiftçileri görmezden geliyor. Kötü hava koşulları ve iklim değişikliği çiftçilerin yaşam ve çalışma alanlarını mahvediyor ve artık şirketler üzerilerine düşen sorumluluğu yerine getirmek zorunda.”

Bu 10 şirket gün geçtikçe sosyal ve çevresel konularla daha da ilgili hale geliyor ancak sektördeki lider şirketler ve en altta yer alan şirketler arasındaki fark görmezden gelinmeyecek ölçüde çok. Özellikle son iki yıldır listedeki şirketlerin kaydadeğer ilerleme kaydettiğini belirten Oxfam, gidilmesi gereken yolun hala çok uzun olduğu görüşünde.

Raporun tam halini bu bağlantıdan indirebilirsiniz.

Tüm puanlama tablolarına bu adresten ulaşabilirsiniz.

SHARE: