Menu TR

S360Mag

20 March

B Corp, TIME Dergisinde

TIME dergisinin son sayısında yer alan habere göre, B Corp’un şirketler için yarattığı hem karlı hem topluma yararlı model, giderek aktivist girişimcilerin daha fazla dikkatini çekiyor. B Corp, Geleneksel hiyerarşik ve hissedarları tüm paydaşlar arasına en önemli gören şirket yapılarına meydan okuyan, hızla büyüyen bir model. B Corp'lar için kârlılık hala önemli, ancak; çalışanların, tedarikçilerin, toplum ve çevrenin şirket yöneticileri ve hissedarlar kadar önemli olduğu düşüncesi tüm iş süreçlerine hakim. 

Nisan ayında yapılacak Avrupa B Corp lansman etkinliği öncesinde, toplum için değer yaratan iş modellerini benimseyen şirketleri bu toplulukta yer almaya davet ediyoruz. Türkiye’nin ve Avrupa’nın ilk B Corp’ları arasında nasıl yer alabileceğinizi öğrenmek ve bu konuda daha fazla bilgi almak için B Corp Türkiye takımıyla iletişime geçebilirsiniz.


Oregon'lu A to Z Şarapları 2014 yılında B Corp oldu. A to Z Şarapları başkanı Amy Prosenjak, “her düzeyde herkesin kazanması gerektiğini düşünüyoruz” dedi. Şirketin mottosu “demokratik fiyata aristokratik şarap” bu misyonu doğrular nitelikte. Bir şişe Pinot Noir'ı 20 $‘a satan şirket, adil fiyatlarını satınalma anlaşmaları yaptığı üzün yetiştiricileriyle arasındaki sorumlu ilişkiye borçlu. Bölgedeki yasal asgari ücretin %43 üzerinde maaş alan çalışanları var. Sürdürülebilirlik uygulamaları şirketin DNA'sına işlemiş. Tüm bunlara 'rağmen’ şirket kârlı bir modele sahip. Bu yıl 365.000 kasa şarap üretecek. 

B Corp olan şirketler, yeni bir tip kapitalizmi temsil ediyor. Bu kapitalizm modeli sorumlu, çevreye saygılı ve sosyal sorunlara karşı duyarlı bir model. B Corp'un arkasındaki kar amacı olmayan kuruluş B Lab'in kurucularından, girişimci Jay COen Gilbert “Tüketiciler, yatırımcılar, girişimciler ve karar alıcılar, şirketlerin dünya üzerindeki insan elinden çıkan en güçlü araç olduğu konusunda hemfikir. Öyleyse bu gücü, dünya için iyi sonuçlar doğuracak biçimde kullanmak da bizim elimizde.” diyor. B Corp, kaynakları ve yetenekleri etkin kullanan bir model olarak aradan sıyrılıyor.

Sosyal amacı olan şirketler eskiden beri var. Kurumsal sosyal sorumluluk politikaları uzun zamandır gündemde. B Corp ise bundan farklı olarak, ABD'de 26 eyalette kabul görmüş yasal bir statü olarak da öne çıkıyor. ABD hükümeti, toplum için faydalı şirketleri desteklemek ve satınalma ve birleşme gibi durumlarda şirketin misyonunu korumak için yasal bir statü getirmek konusunda B Lab'in hareketine destek oluyor. 10 farklı eyalette de meclisler bu yasa tasarısını tartışıyor. Patagonia, Ben&Jerry’s, Plum Organics (bebek maması üreticisi), Method (temizlik ürünleri), Green Mountain Power (Vermont eyaletinden elektrik üreticisi) ABD'den çıkan ünlü B Corp'lar arasında. 

Bir elektrik üreticisi nasıl B Corp olabilir diye sorabilirsiniz. Kanada'lı Gaz Metro'nun sahibi olduğu Green Mountain rüzgar ve hidroelektrik kaynaklardan yenilenebilir enerji üretiyor. Toplam enerjisinin %38'ini fosil ve nükleer yakıtlardan sağladığı için bunlar Green Mountain'a ekstra puan kazandıran alanlar olmamış ancak sosyal konulardaki katkıları sayesinde B Corp sertifikası için alınması gereken minimum 80 puanı alabilmiş. Bu sosyal uygulamalara örnek vermek gerekirse, en düşük ücret alan çalışanlarına en az asgari ücretin %25 üzerinde maaşlar veriyor. Çalışanlarının sağlık giderlerinin %80'ine kadar koruyor. Erkek çalışanların yoğun olduğu bir sektörde, beyaz yakalı yöneticilerinin %25'inden fazlasını kadınlar oluşturuyor. Ayrıca çalışanlar, mesai saatleri içinde gönüllü projelere katılarak, toplum içın faydalı projelere yardımcı olabiliyorlar. Ve şirketleri bunları destekliyor!

A to Z Şarapçılığa geri dönersekşirketin Pazarlama Müdürü Deb Hatcher, B Corp'ların niş bir piyasa yaratmak peşinde olduğunu belirtiyor. Hatcher, “En iyi uygulama örnekleri arasında gösterilemk istiyoruz. Sideways gibi filmlerdekinden sonra bu konular daha öne çıkmaya başladı. Üzün üreticilerine adil ücretler sağlamak önemli. Toprağın gelişimi, çevreye saygılı üretim sayesinde biz de kaliteli ürünlere ulaşıyoruz” diyor.

B Corp sertifikası almak çok kolay değil. Şirketler yönetişim, çalışanlar, toplum ve çevre alanlarında 200 üzerinden 80 puanı garanti altına almak zorunda. A to Z örneğin, toplum ve çevre konularında yüksek skor alırken, yönetim alanında biraz daha düşük çıkmış. Bu değerlendirme sayesinde aslında şirketler hangi alanları geliştirmeleri gerektiğini de görmüş oluyorlar. Üstelik bu süreç sonunda çok iyi bir pazarlama aracına kavuşmuş oluyorlar. 

B Corp sertifikası sahibi şirketler, sertifikanın pazarlama aracından çok daha farklı ve önemli bir şey olduğunu savunuyor. Biyomimetik (doğayı taklit eden) ürünler yapmak konusunda Fortune 500 şirketlerine destek olan Biomimicry 3.8 şirketinin CEO'su Nicole Hagerman Miller B Corp için “ bizi hep bir adım ileri taşıyor, misyonumuza sadık kalmamızı sağlıyor, alanında öncü şirketlere göre, progresif bir yaklaşım” diyor. Kısacası B Corp bir etiketten öte, şirketleri dürüst ve şeffaf olmaya itiyor.

Hatırlatalım! Bu öncü şirketler arasında yer almak ve Avrupa B Corp lansmanına katılmak için, bir an önce B Etki Değerlendirmesine göz atın veya bizimle iletişime geçin 

SHARE: